Skönhet- Svamp eller Pensel?



När man ska applicera en flytande foundation är det vanligast att antingen använda en så kallad makeupsvamp eller en foundationpensel. Jag tänkte skriva lite om de två olika alternativen, vad man ska tänka på under applicering samt vad som är positivt och vad som är negativt med vardera.
.

SVAMP
Att applicera flytande foundation med en svamp är det enklaste alternativet enligt mig. Jag har alltid lagt min foundation med svamp, ända sedan den första foundationen jag köpte, tills för cirka två månader sedan. Det är enkelt att lägga ett tunt lager genom att dra svampen över huden, men samtidigt kan man ”dutta” med svampen och då få ett mer täckande resultat. Svampar är billiga att köpa och oftast är budgetalternativen lika bra som de lite dyrare. Dock trivs bakterier riktigt bra i makeupsvampar så man måste se till att tvätta de väldigt ofta och dessutom så blir en svamp sliten ganska fort och behöver bytas ut cirka en gång i månaden, vilket är varken kul för plånboken eller för miljön. Det mest negativa med svamp tycker jag dock är att den suger åt sig otroligt mycket foundation, om man alltid använder svamp till att lägga sin foundation brukar man säga att cirka en tredjedel till en halv foundation försvinner in i svampen (och ut ur svampen när man tvättar den).

PENSEL
Att använda en pensel kan vara lite krångligare än svampen till en början men man lär sig ganska snabbt, det handlar självklart mycket om vad man är van vid. Jag har som sagt inte tyckt om att använda foundationpensel tills för cirka 2 månader sedan. Det viktigaste tycker jag är att man investerar i en bra pensel, den ska vara gjord av syntethår (ej äkta). Det är värt att kosta på sig en lite dyrare pensel som är bra, eftersom de billiga oftast brukar skilja mycket i kvalitén. Om man tvättar penseln regelbundet så håller den dessutom i flera år. Dessutom är det otroligt mycket mer hygieniskt att använda en pensel istället för svamp. Jag själv föredrar att använda foundationpenslar som är lite rundare, tyvärr är ofta penslar till foundation platta. När den är rund och lite ”toppig” tycker jag det är mycket enklare att applicera foundation, om man använder cirkulerande rörelser så blir resultatet riktigt fint. På bilden längst upp ser ni ett förslag på en prisvärd pensel från Brallis.se som är rund, dessutom har den ett lock vilket är riktigt bra om man vill ta med sig penseln och inte få foundation i hela väskan.


/Anja Dymkowska


Kommentarer

Designen är gjord gratis av: Jimmie Björkman

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback