Kost och träning - Att skapa ett kaloriunderskott


"För att gå ner i vikt så måste du äta färre kalorier än du gör av med. Det enklaste sättet att hålla koll på att du faktiskt gör det är förstås att räkna ut ditt dagliga energibehov, och sedan räkna hur många kalorier du äter under dagen tills du når den mängd du har satt som mål.

Det kan vara ganska omständigt att göra på det viset, och personligen räknar jag inte aktivt kalorier när jag deffar. Däremot har det funnits perioder då jag har räknat kalorier, och vad jag bär med mig från den tiden är att jag är hyfsad på att uppskatta ungefär hur många kalorier jag har fått i mig under en dag.

Jag rekommenderar att om du inte har funderat över ditt energiintag tidigare, så ta några dagar då du skriver upp, väger och räknar på allt du äter. Det är en ganska ögonöppnande och för den nördige en ganska intressant upplevelse.

Om du tidigare har legat på energibalans (det vill säga att din vikt har legat stabilt och varken rört sig upp eller ner) så finns det tre sätt att skapa ett kaloriunderskott på:

- Rör dig mer än du brukar
- Ät mindre än du brukar
- Gör en kombination av båda"

Av dessa tre varianter är den 3:dje den jag föredrar mest, det betyder att jag inte behöver göra något av alternativen allt för extremt.

Klistrar in en text om hur ni kan räkna ut er energiförbrukning, hittade den på någon träningsblogg.

"Ett vedertaget sätt att beräkna sitt energibehov är med Harris-Benedict-ekvationen. Med ekvationen räknar du ut din basalmetabolism (energiförbrukningen vid total vila) och multiplicerar sedan denna med en faktor vars storlek beror på hur aktiv du är.

Jag visar hur ekvationen ser ut här nedan, men om du inte orkar räkna ut ditt energibehov för hand så kan du göra en kort avstickare och använda min kalkylator för energibehov. Den bygger på precis samma ekvation.

Harris-Benedict-ekvationen ser i alla fall ut så här (Observera att svaret ges i antal kilokalorier):

För män:

Basalmetabolism = 66,5 + ( 13,75 x Kroppsvikt i kg ) + ( 5,003 x Längd i cm ) – ( 6,755 x Ålder i år )

För kvinnor:

Basalmetabolism = 655,1 + ( 9,563 x Kroppsvikt i kg ) + ( 1,850 x Längd i cm ) – ( 4,676 x Ålder i år )

Nu när du har räknat ut din energiförbrukning vid total vila ska du sedan multiplicera den med din aktivitetsnivå. Exempel på aktivitetsnivåer kan du se i tabellen nedan.

 

Lite till ingen träning Dagligt kaloribehov = BM x 1,2
Träningsnivå: Låg (1-3 dagar/vecka) Dagligt kaloribehov = BM x 1,375
Träningsnivå: Mellan (3-5 dagar/vecka) Dagligt kaloribehov = BM x 1,55
Träningsnivå: Hög (6–7 dagar/vecka) Dagligt kaloribehov = BM x 1,725
Träningsnivå: Mycket Hög (2 ggr/dag, tung träning) Dagligt kaloribehov = BM x 1,9

 

Men som sagt, använd kalkylatorn för energibehov om du inte orkar räkna själv.

Det här är ett bra sätt att få en uppskattning om ungefär hur stort ens energibehov är, men det är viktigt att förstå att det här verkligen inte är en exakt vetenskap. Använd ekvationen för att få en fingervisning om hur mycket mat du behöver."

 Mesta dels av inlägget är skrivet av : Daniel (styrkelabbet)

/Anja Dymkowska



Kommentarer
Lina

Så detta är inlägget kissie kopierade? Som du i första hand kopierade från nån annan sida?
http://www.styrkelabbet.se/deffa/

Svar: Stämmer bra det. Men som du ser har jag ju iaf satt upp citat märken. dock har jag faktiskt inte tagit texten från denna sida utan jag tog det från någons träningsblogg. googlade på lite träningsbloggar och är kopierade jag det jag citerat! :)
Anja Dymkowska

2012-07-24 23:13:41
Lina

Ja, det var inget illa menat, som sagt så är det uppenbart att det är från din blogg hon har kopierat från.

Dock tror jag att Daniel, som har skrivit inlägget från början, och letat på faktan skulle uppskatta en länk.

Men skit samma egentligen. Det angår inte mig.

Hoppas du får en fin kväll, och kanske en ursäkt från Alexandra!

Svar: Alexandra kommer aldrig be om ursäkt, hon är en gammal vän till mig och vi har gått igenom måååånga sådana tjafs som detta och en ursäkt från hennes mun kommer jag inte få höra. det är jag säker på.
Men som du skriver om snubben som skrivit inlägget så hade jag faktiskt ingen aning att det var han som skrev det. Hittade det på någon annans blogg. Men allt är ju trots allt citerat så...
Anja Dymkowska

2012-07-24 23:31:34
Jenny

HAHAHAHAHAHAHAHHA kissie har ju kopierat din bild dessutom! piiiiiiiiinsamt!

2012-07-25 08:51:02
Ellen

Den där basalmetabolism ekvation grejen tror jag inte riktigt fungerar för det låter ju lite extremt att jag som 14 åring skulle bränna 1910 kalorier per dag bara av att vila oså (:

2012-07-29 22:39:58
Ellen

Den där basalmetabolism ekvation grejen tror jag inte riktigt fungerar för det låter ju lite extremt att jag som 14 åring skulle bränna 1910 kalorier per dag bara av att vila oså (:

2012-07-29 22:40:01
Daniel

Hej Anja!

Det här är Daniel som skriver på Styrkelabbet.se. Kul att du gillade artikeln.

Jag ser att ni har pratat lite om det tidigare här i kommentarerna, men jag skulle faktiskt uppskatta om du ville lägga in en länk till min sida. Det vore väldigt schysst! :)

I övrigt hoppas jag att du har det fint!

Svar: självfallet ska jag sätta in en länk till din blogg :)
Anja Dymkowska

2012-08-15 20:46:40
URL: http://www.styrkelabbet.se

Designen är gjord gratis av: Jimmie Björkman

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback