Kost & Träning- Bli Av Med Sötsuget


 
 Jag får oftast många frågor om hur man blir av med sitt sötsug. Innan jag bestämde mig för att förändra min kropp så åt jag chips och godis väldigt ofta för att vara jag. Tyvärr så hamnade jag i sötsugets fälla då jag hade en tuff tid i livet och fredagsmys vart mer en vardag för mig. Nu känner jag mig som en nybörjare igen. Men här kommer mina bästa tips till er
 
  • Ju mindre sötsaker du äter ju mindre sötsug kommer du få:  Det spelar ingen roll vad din craving är, chips, läsk, godis, kakor osv. Börja med att trappa ner och ha disciplin! När du blir sugen på din craving, föreställ dig då ditt mål i huvudet, hur du vill se ut och tänk ”Det är inte värt det!” Det är inte det lättaste som finns, men om det hade vart lätt hade alla gjort det. Det gäller att verkligen pusha sig själv att inse att du inte kommer få din drömkropp om du äter dessa godsaker hela tiden. Så: Börja med att skära ner på sötsakerna så kommer du märka att du snart inte får ett lika stort behov av att äta det. Suget blir inte lika starkt.

 

  • Keep good food in your fridge, and you will eat good food: Så enkelt är det faktiskt. När jag bodde hemma hos mamma så sa jag åt henne att jag gärna uppskattar om hon inte köper med sig chips hem, samt att jag inte ville att hon skulle fråga mig ”Vill du ha något från affären?” när hon gick ut och handlade för då blev mitt svar alltid: ”Ja, chips!” Hon förstod att det var viktigt för mig och slutade köpa hem sånt. Nu när jag bor själv köper jag bara hem nyttiga saker, så för mig finns det inget alternativ till att äta dålig mat, chips eller liknande när jag blir sugen.

 

  • Ersätt din craving mot ett nyttigare alternativ: Jag började ersätta mitt chips-begär mot knäckemackor med skinka. Så fort jag blev sugen så gick jag till köket och tog mig en macka och vips så försvann suget efter chips. Det finns massvis med nyttigare alternativ att äta när du får sitt sug: Gurk- och morotsstavar med dipp. (Gör din egen dipp med kvarg eller grekisk yoghurt och örtsalt, vitlökspulver och paprikapulver), knäckebröd med ditt favoritpålägg, osaltade nötter, keso/kvarg med varma bär med mera.

 

  • Drick en kopp te/kaffe med socker: När mitt sötsug är som värst så tar jag mig alltid en kopp te med lite socker och sen är sötsuget borta. Testa!

 

Här kommer fler bra tips för att förhindra sötsuget:

- Ät regelbundet för att hålla blodsockret på en jämn nivå. 

- Drick mycket vatten.

- Äppelcider sägs minska sötsug. Häll en matsked i ett glas vatten och drick, ha äppelcidervinäger på salladen eller ät det i tablettform. (Finns billigt på Topformula.se)

- Ät mycket protein (kött/fisk/fågel), grönsaker och skär ner på stärkelserik mat som pasta, bröd, ris och potatis som triggar i gång sockersuget mer.

- Mjölkprodukter kan ha en tendens att också trigga igång sötsuget, drick därför mjölkprodukter med måtta.

- Försök äta så lite mat som möjligt som innehåller socker eller sötningsmedel så minskar ditt begär.

 



Kommentarer
MADDISENJ.SE

Bra tips! Det där såg himla gott ut!

2014-12-15 20:35:16
URL: http://maddisenj.se
Agnes Åberg

Ett tips är att istället för att ta socker i téet kan man ta en sked honung eller kokossocker som är lite bättre alternativ :)

2014-12-15 20:44:02
URL: http://agnessan.blogg.se
Agnes Åberg

Tack för superbra tips!

2014-12-15 20:44:33
URL: http://agnessan.blogg.se
Sara

Nu driver jag ju en bak och matblogg så äter givetvis en del socker, men gillar ditt inlägg, riktigt bra tips. Jag tror verkligen på att äta med måtta, man märker ju själv om man slarvat med maten att man inte alls mår bra. :)

2014-12-15 20:55:00
URL: http://www.baakochmaat.blogg.se
K- S

Jag har minskat mitt sötsug från godis, glass, snacks etc sen några månader tillbaka och nu huffpuff så börjar det dyka upp igen. Något tips på det? :)

2014-12-15 20:57:42
URL: http://dinkelhoppare.blogg.se/

Designen är gjord gratis av: Jimmie Björkman

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback