CHIAPUDDING- TILL FRUKOST ELLER EFTERRÄTT?


Info om chiafrön
- 1 msk chiafrön innehåller mer kalcium än en deciliter mjölk.
- 2 tsk chiafrön innehåller mer Omega-3 än en normalportion laxfilé
- 2 msk chiafrön innehåller mer än dubbelt så mycket järn som  i 100 gram spenat
- Innehåller 21 gram protein /100 gram (18 av de 20 olika aminosyrorna)
- Rikt på mineraler som magnesium, kalium och zink
- Chiafrön är rika på antioxidanter
- Innehåller vattenlösligafiber som bildar en gel i tarmarna. Näringen i maten tas upp långsammare och hjälper till att hålla blodsockret jämnt.

 

Jag rekommenderar starkt att äta chiapudding till frukost med lite bär eller någon annan frukt. Man kan självklart byta ut mandelmjölken till kokos/havre/soyamjölk. Eller vanlig mjölk om så önskas. Jag som är chokladälskare och kan få sug efter choklad i alla dess former på kvällskvisten kan även tipsa om chiapudding med 1 matsked kako i. MUMS! Recept hittar ni nedanför.

Chiapudding
1-2 portioner

3 msk chiafrön
2 dl osötad mandelmjölk
1 krm vaniljpulver

Gör så här: Rör ihop chiafrön med mandelmjölk och vaniljpulver. Låt stå i kyl några timmar, gärna över natten. Jag brukar röra om precis innan jag går och lägger mig också för att undvika klumpar. Servera med hallon och blåbär/kokos/mandelspån/gojibär. Var kreativa och gå efter er egna smak.

 
 
/Anja Dymkowska
 


Kommentarer

Designen är gjord gratis av: Jimmie Björkman

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback