ANSIKTSBEHANDLING PÅ ELISABETHSKOLAN


Här om dagen var jag på ansiktbehandling på Elisabethskolan som ligger på söder hos en vän Emelie som tar sin examen när som. Först och fråmst måste jag säga att skolan gav ett så himla proffsigt intryck, min dröm har ju alltid varit att hålla på med skönhet/makeup osv. Har länge pratat om att jag vill utbilda mig till hudterapeut och gå på Elisabethskolan, efter mitt besök där vill jag det mer än allt annat. Emelie var super duktig hon med vilket det aldrig var något tvivel om, fantastiskt bemötande har hon och behandlingen var wow. Rekommenderar henne starkt tjejer. (emfridh på instagram)
 
Ansiktsbehandlingen hade olika steg och tog sammanlagt lite mer än 1,5 h.
Rengöring, ånga, peeling, massage, mask. Om jag minns rätt? Skönt och avslappnande var det och för mig som har krigat med min acne länge var det här helt perfekt. Jag ska börja gå hos Emelie varannan vecka för att rengöra och slappna av lite. Man lever bara en gång så varför inte unna sig och må bra redan nu. Emelie använde sig av MATIS produkter på mig, den gröna serien som är talgreglerande. Masken hon la på luktade fantastiskt och jag kände verkligen hur hyn andades och hur ren den vart efter behandlingen.
 
Jag tänkte skriva ner en liten snabbguide till er hur ni på bästa sätt tar hand om er hy och ja en behandling hos Emelie skadar inte heller.


Rengör – Det är alltid lika viktigt att sköta om sin hy, en bra rengöring är nödvändigt. Köp en rengöringskräm som passar din hy och tvätta dig noga varje morgon och kväll. Om du inte vet vad du har för hudtyp bör då gå till en hudterapeut för att få din hud analyserad. Undvik produkter som innehåller alkohol, parabener och mineralolja. Personligen skulle jag rekomendera, Matis, Decléor eller Dermatologica.
Smörj in – Investera också i en bra ansiktskräm. En dagkräm och/eller nattkräm. Gärna också en speciell ögonkräm samt serum.
Exfoliering & peeling – Det kan kanske verka onödigt, men en rejäl djuprengöring är absolut nödvändig då och då. Kombinera gärna med en ångbastu. Själv brukar jag bara koka upp vatten i en kastrull och sedan sätta mig över den och lägga en handuk över huvudet. Bra för luftrören samt ansiktet.
Skydda dig mot solen – Vad du än gör, glöm aldrig solskyddskrämen när du går ut, speciellt under den soliga tiden på året. Investera i smink som innehåller solskydd.
Ät rätt – Ät mycket frukt och grönsaker och drick vatten. Tänk på vad du äter, en dålig mathållning skadar din hud mer än du tror. Komplettera gärna med vitaminer, A, C och E behövs det extra mycket av. Men var förskiktig med att överdosera!
Välj rätt smink – Tänk på att välja rätt makeup-produkter. Det finns många medel som faktiskt kan skada din hy på sikt. Undvik petroliumbaserade krämer som täpper till porerna.
Rör på dig – Det är lika viktigt att röra på sig som att använda rätt krämer. För att du ska se bra ut på utsidan måste du även ta hand om resten av kroppen.
 
 
 


Kommentarer
Anna Cederberg

man behöver inte alls undvika parabener. Parabener är en klass av kemikalier som används i stor utsträckning som konserveringsmedel i kosmetiska. folk har fått fel uppfattning om parabener, men självklart är det upp till var och en. men om du nu inte vill använda parabener så ska du inte heller använda dig av matis eller dermalogica då det finns i deras produkter. sedan ska man tänka på att det är inte för mycket parabener i. men om man tänker efter så måsta man ha konserveringsmedel på ett eller annat sätt för att produkten i fråga ska hålla sig fräsch

2014-09-11 18:44:39
Anna Cederberg

sedan så bör man använda solskydd även på vintern när det är som mörkast och då det inte finns sol pga att UVA strålarna som är dom strålar som åldrar våran hud och dom finns överallt även när det inte är sol ute, så för en acne hud är det extra viktigt att gå med mins spf 30 i ansiktet och dekoltaget då vi tjejer gärna glömmer det.

Svar: Det jag menade när jag nämnde solskydd var just att även ha det under vintern, jag kör på smink med solskydd under vintern. Sen det där med parabener var något Emelie nämnde där av tog jag upp det för mina läsare här på bloggen. Är ingen skönhetsguru som ni två så passade på att lyssna på vad hon hade att säga :)
Anja Dymkowska

2014-09-11 18:49:26
Hedda Rönnlund

Bra tips! Har börjat få lite mer finnar så jag ska testa dina tips!:)

2014-09-12 16:04:33
URL: http://hheddar.blogg.se

Designen är gjord gratis av: Jimmie Björkman

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback