Kost och träning - Recept på low fat- kladdkaka


 
 
INGRIDIENSER
 
100 gram mörk choklad (inte över 70%)
125 gram smör
0,5 dl färdigt kaffe
0,5 dl flytande honung (ta mer om du gillar lite sötare smak på kakan)
2 st ägg
1 krm salt
smör till formen
eventuellt 1 dl mjöl

TILLAGNING
 
En god och riktigt stark kaka för oss som gillar mörk choklad. Den blir inte så stabbig eftersom den inte innehåller mjöl. Om du är känslig för chokladens styrka och struntar i GI-värde kan du tillsätta lite mer honung. Då jag testat att göra detta recept utan mjöl rekommenderar jag er att tillsätta 1 dl i smeten men det är inte behövligt. Tycker presonligen att konstistensen vart mycket bättre annars smakade det lite äggmousse med choklad.

8-10 bitar:

1. Sätt ugnen på 175 grader.

Bryt chokladen i små bitar. Smält den tillsammans med smöret i vattenbad. Blanda i kaffet och honungen. 

2. Vispa äggen fluffiga med saltet i någon minut.

3. Vänd försiktigt ner (vispa inte) chokladblandningen i äggen och lägg till 1 dl mjöl under omrörning.

Smöra en form, gärna en mindre springform, och bröa med valnötskrosset, går även bra med lite ströbröd.

4. Häll smeten i formen och ställ in på ett galler i nedre delen av ugnen. Baka i 30-35 minuter. Personligen bakade jag min i mitten av ugnen i 30 min.

5. Ta ut formen ur ugnen och täck med kökshandduk någon minut. Låt kakan bli kall för att få godast smak, godare även efter man haft den i kylen ett tag.

6. Servera med kesella och nötter, eller bär.

Kakan behåller sin saftighet och är lika god dagen efter!




Kommentarer
Hannah

Mumsigt recept! ;)) men har en fråga, vid ingredienserna så står det att man ska ha i 1 dl mjöl men sen när du förklarar tillagningen så skrev du att kakan inte innehåller mjöl. Är de mjöl elr inte mjöl med? Haha kram

Svar: hej hannah, sjävfallet klantade jag mig lite i inlägget. kakan heter gi kaka och innehåller inte mjöl, men efter att ha testat den utan mjöl tycker jag att konstistensen var lite för lös så efter egen smak la jag till 1 dl mjöl i kakan!
Anja Dymkowska

2012-08-09 22:30:16

Designen är gjord gratis av: Jimmie Björkman

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback