Smala chokladbollar


Som ni kanske läst här tidigare på bloggen så vet ni att jag dör för choklad, finns inget bättre än det. Vart sjukt sugen nyss på chokladbollar så jag satte mig och började googla efter chokladbollar med lite kalorier i och kolhydrater. Yes, I found it. Snäll som jag är bjuder jag på receptet.

RECEPT

75 g lättmargarin 30% fett
1 dl socker
3 tsk vaniljsocker
3 msk kakao
2.5 dl havregryn
1 tsk snabbkaffepulver
pärlsocker

Gör så här:
1. Rör margarin, socker och vaniljsocker tills det blir jämnt och vitt.
2. Blanda i kakaon och kaffepulvret.
3. Tillsätt havregrynen och blanda väl.
4. Forma till små runda bollar och rulla dem i pärlsocker.

Tips! Om man vill kan man tillsätta en liten skvätt mjölk, då blir chokladbollarna saftigare.



"smala" chokladbollar(ca 20 st)
Näringsinnehåll per chokladboll
Kcal: 59
Kolhydrater: 10 g
Protein: 1 g
Fett: 1.6 g
Fibrer: 0.8 g

Vanliga chokladbollar(ca 20 st)
Näringsinnehåll per portion
Kcal: 84.5
Kolhydrater: 18 g
Protein: 0.9 g
Fett: 4.5 g
Fibrer: 0.8 g

/Anja Dymkowska


Kommentarer

Designen är gjord gratis av: Jimmie Björkman

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback