Svar på kommentar


Anonym om Middag:
Kan inte du skriva hur du gör kycklingen och såsen?:) Eller rättare sagt hur gör du maten?:D vore jätte snällt

Svar: Jag brukar följa de flesta maträtterna jag gör som är asiatiska eller komplicerade ur min kokbok som jag fick av mamma när jag fyllde 18. Boken heter Allt om mat.
Här nedan hade jag tänkt att klistra in receptet hur man gör kyckling med cashewnötter.
(man kan äta det med ris eller nudlar, igår vart et äggnuddlar för vår del)

Ingredienser (ca 4 pers):
400 g kycklingbröst
1-2 dl orostade cashewnötter
4 msk jordnötsolja
8 vitlöksklyftor
2 morötter
1 gul lök
8 salladslökar
2-3 msk kinesisk soja
1-2 msk ostronsås
en nypa salt
1 dl vatten

Såhär gör du:

  1. Putsa kycklingbrösten och skär dem i tunna strimlor
  2. Krossa vitlöksklyftorna, skär löken i klyftor, slanta morötterna och skär salladslöken i 2 cm långa bitar
  3. Värm upp woken och häll i hälften av oljan
  4. Lägg i cashewnötterna och rosta tills de är gyllenbruna, lyft därefter ur dem med hålslev
  5. Öka värmen ordentligt (fullt fräs), lägg i kycklingen och vitlöken och woka tills kycklingen har vitnat och känns fast
  6. Häll på sojan och hälften av ostronsåsen
  7. Ta ur kycklingen ur woken
  8. Häll i resten av oljan, lite salt och woka löken och morötterna i ca en minut
  9. Lägg tillbaka kycklingen i woken
  10. Häll på vattnet och resten av ostronsåsen och låt det sjuda tills dess att bara lite sås återstår
  11. Häll i cashewnötterna och salladslöken och låt allt bli varmt
  12. Servera med ris

    Hoppas du vart nöjd med svaret, vill man a mer sås brukar jag personligen ta lite mer soja och ostronsås när jag lagar maten.

    /Anja Dymkowska



Kommentarer

Designen är gjord gratis av: Jimmie Björkman

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback