Bastu bra för hyn och resterande kroppen?


 
Som jag skrev tidigare i bloggen lovade jag er att blogga om bastandet förbättrar ens hy. Jag hade hittat en super artikel faktiskt om det som jag tänkte länka här till er så skulle ni få läsa den men bara för att jag behöver den just nu för tillfället så hittar jag den inte på nätet. Men så här är det (ska försöka förklara så gott jag kan). Finnar bildas ju i skitiga porer, när du sitter i en bastu och svettas ut så öppnas porerna upp för det första och för det andra svettas man ut massa skit så varje gång jag sitter i en bastu har jag en ganska knottrig tvättsvamp med mig in och när jag känner att jag svettas som mest så gnuggar jag min hy med den och tro det eller ej men svampen blir typ grå (den är beige i vanliga fall). Sedan ska man gå ut och skölja av sig men då stängs ju porerna åter igen så innan det brukar jag passa på att skrubba kroppen. Var försiktig och använd inte en stark peeling, jag brukar göra en själv på socker, olivolja och honung (behöver inte vara rinnande men då får du arbeta smeten lite för att lösa upp den med oljan). Sedan ska man åter igen in i bastun och svettas. Det ända negativa som folk brukar säga och jag själv märkt är att om jag bara bastar en gång så får jag mer finnar efter men det är bara för att porerna öppnas och de dras upp mot huden snabbare. Så har du möjlighet basta gärna 20 min varje dag eller 30-40 min minst varannan dag om du vill se snabba resultat.
 
Detta hjälper även mot celluliter om du sitter i bastun och masserar lår/rumpa, helt enkelt de områden du har celluliter på. Svettbehandling har länge använts av spakliniker och terapeuter för att hjälpa kroppen från skadliga gifter. En bastu förbättrar kroppens förmåga att svettas. Svettning är en av dom fyra möjligheterna kroppen har som eliminering av olika toxiner. Väldigt många personer är i dag försurade i sina kroppar, dvs har ett överskott av ”sura mineraler” i kroppen. Så man kan helt enkelt säga att om du bastar ofta är det som en slags detoxbehandling och utrensning. Hjärtfrekvensen och blodcirkulationen ökar genom användning av bastu. Eftersom blod uppmuntras att flöda runt i kroppen innebär detta en större omsättning av syre till extremiteter och ökade blodflödet utan de negativa effekterna av ökat blodtryck. Medans du slappnar av och njuter i en bastu jobbar kroppen på för fullt. Ett 30 minuters bastubad är som att springa 10 km och mätningar visar att man förbränner upp till 600 kalorier i kroppen under denna tiden! (tror det var 600 kcal eller 500, inte säker) Hjärtfrekvens, hjärtminutvolym och ämnesomsättningen ökar, blodkärlen vidgas för att flytta uppvärmt blod inuti kroppen ut mot huden. Syrerikt blod transporteras till syrefattiga muskler. Värme överförs från blodet till svett och släpps ut genom avdunstning på huden. Detta är precis samma effekt som sker genom träning! 
 
Ett sista tips jag tänkte ge er när det gäller bastun så rekommenderar jag sätta på en hårinpackning eller mycket balsam i hela håret (yes detta stämmer, även i hårbåtten, där behöver man inte ta massa men stryka över lite skadar ej). Detta hjälper håret att återhänta sig upp till 10 gånger snabbare. Juste ska kanske säga att man ska tvätta håret 2 gånger med shampo innan och sedan efter inpackningen/balsamet ska man bara tvätta från öronen uppåt. Hoppas ni vart nöjda med mitt inlägg om bastun!

/Anja Dymkowska


Kommentarer
Sandra

Tycker det är super kul när du skriver sådana inlägg. Ska använda mig av dina tips!

PUSS PÅ DIG

2012-07-17 19:40:00
URL: http://sandralinder.blogg.se
Ella Stork

sv: tack så mycket, detsamma! allt bra med dig? kram!

Svar: Det är bara bra med mig! :) Tack som frågar
Anja Dymkowska

2012-07-17 20:09:44
URL: http://ellastork.blogg.se/
anna

tackar :D

åh basta som är så gött *:D

Svar: Ska nog bara ta det lungt med min pojkvän och komma hem ordenligt. Haha, som du kanske läst så kom jag hem till Stockholm idag! Sj?
Anja Dymkowska

2012-07-17 20:35:26
URL: http://annamarialarssson.blogg.se
hanna ♡

gör du ikväll? :)

dagens blogg på min blogg om du känner för det!

Svar: Ska nog bara ta det lungt med min pojkvän och komma hem ordenligt. Haha, som du kanske läst så kom jag hem till Stockholm idag! Sj?
Anja Dymkowska

2012-07-17 20:49:39
URL: http://heaa.blogg.se

Designen är gjord gratis av: Jimmie Björkman

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback