BARCELONA GUIDE - MAT


Hello there readers, många av er har efterfrågat en liten guide rörande Barcelona så jag tänkte att jag skriver ihop en liten Anja Guide, här kommer mina hetaste tips gällande mat.

Att hitta en bra och prisvärd restaurang i Barcelona är som ett lotteri, inte lätt att veta vart man ska gå och äta. Jag är en människa som gillar god mat, viktigt med att restaurangen ska kännas fresh och äkta men bra priser.

Bilbao Berria
Det är nog mitt favvoställe skulle jag säga. Det ligger väldigt centralt, nästintill Katedralen mitt i stan och de är en tapas restaurang, de har ca 50 olika sorter där. Något jag verkligen tycker om och beställt det 2 gånger på den senaste Barcaresan är deras paella. Inne på restaurangen plockar du på dig snittarna och sparar pinnen i en liten hållare på bordet, kallad self-service pinxos. Man betalar  € 1,70 för varje pinne oavsett vad man tar. Enkelt, smidigt och sjukt gott. Adress: Plaza Nova 3

 
 
 
Ciutad Comtal
BÄSTA tapasrestaurangen i stan enligt spanjorerna, den ovanstående är min favorit. Lyxigt, äkta, mycket gott och bra priser. Det är nog den bästa beskrivningen av detta ställe. Många spanjorer brukar hänga där vilket är nog det bästa betyget en restaurang kan få.
Adress: Rambla de Catalunya, 18 (Barcelona). Esquina Gran Via.



La Malandrina
Detta är ett Steak House beläget i området Barceloneta. Känslan här är annorlunda. Små söta spanjorer som inte kan ett ord på engelska. Men så himla trevliga och försökte göra allt insin makt för att få oss turister nöjda. Vi lämnade €4 dricks då killarna som jobbade där satt och räknade sina en centare medan vi åt och delade på de små pengarna. Personalen vart både glad och chockad och vägrade släppa ut oss om vi inte tog en varsin shot (kallad chupito på spanska) för att vi dricksade. Så söta. Maten är super god, köttet magiiiiskt. Stora portioner till mycket bra peng. Entrecote med deras potatisgratäng och en biff med pommes, vin och öl vart nog €20. Så himla värt, viktigt att tänka på att det är alltid fullt där på kvällar så gå förbi när de öppnat efter siestan runt 17 och boka bord. Adress: Carrer de l'Almirall Cervera 5

 
Xampanyerian
Så himla eget och coolt ställe. Väldigt hippt, lite söder känsla. Massa spanjorer med cava i ena handen och en toast i den andra. Det är en liten cava-bar som är ett måste enligt mig. Ligger i området Born. Cava för endast €1. Skinkor och ostar från Catalunya serverar de också. Tänk söder när du klär dig, annars kan du uppleva lite blickar om du drar på dig en classy byxdress och slilettklackar som jag gjorde. Haha. 
Adress: Carrer de la Reina Cristina 7

 
El Kiosko/ Bacoa
Dessa två ställen är ett måste för en hamburgeälskare. Hamburgare med inspiration från hela världen serveras och de är helt klart de bästa burgarna du kommer äta i Barcelona. Massa goda tillbehör i form av såser, ostar etc. El kiosko är en mindre variant som ligger i kanten av Born nära Barceloneta området. Bacoa ligger vid plaza Catalunya och är större. Inget flashigt ställe men maten är tip topp. Vilket är ganska vanligt i Barca, de ställerna som ser ut och va väldigt hippa är oftast bara dyra och serverar lite si så där käk.

El Cercle

Denna restaurang är något utöver det vanliga, inte bara att servicen är extremt bra så är det en fantastisk känsla att sitta ute på deras terass och äta. Utomhus erbjuder de asiatisk kall mat, efterätter och fika, inomhus varma rätter och där kan man hitta allt från olika sorter kött och skaldjur och mycket annat. Priset på maten är dock lite högre än vanligt i Barcelona, men det är så värt det.

 
 
Hoppas denna guide hjälper er lite på traven när ni ska välja lite matställen. Frukost har jag inte valt att skriva om, men jag kan rekomendera att äta på markanden på Ramblan, La Boqueria, eller bara på något mysigt fik i någon gränd. Annars kanske ditt hotell serverar bra frukost som är värd pengarna.
 
En del av bilderna är mina resterande google.
 
 


Kommentarer

Designen är gjord gratis av: Jimmie Björkman

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback