6 BENEFITS OF DRINKING LEMON WATER


Nu när jag lägger stort fokus på kosten så är det super viktigt att komma ihåg att även dricka mycket vatten, då jag äter mindre och jag rör på mig mer så är vätska super duper viktigt. Det är det oavsett, det sägs att man ska dricka ca 8-10 glas vatten om dagen. Men idag ska vi prata om citronvatten och dess fördelar. Här kommer 6 fördelar varför man bör dricka citronvatten.
 
 

1. Balanserar PH- nivån
Citronen är en av de bästa livsmedlen för kroppen, själva citronen i sig är ju sur men citronsyra skapar inte surhet i kroppen när den metaboliseras. Med andra ord när vår kropp brutit ner den. Är kroppen ur balans gällande PH- värde har man lättare till att bli sjuk och då kommer vi in på punkt två.

2. Stärker immunförsvaret

Citroner har väldigt mycket C-vitamin i sig vilket är bra för att motvärka förkylningen som är befintlig eller i förebyggande syfte skydda kroppen och stärka den. Det C-vitaminet som finns i citroner har anti-inflammatoriska effekter vilket exempelvis hjälper kroppen att ta upp järn.

3. Tillför energi till kroppen

Något jag gjort nu på senaste när jag är på diet är ju att dricka grönt te med massa citron på morgonen, det gröna teet är lite av en kick i sig och citronen den med. Många dricker exempelvis ljummet vatten med ingefära och citron. Rent vatten och citron räcker de med. Det positiva är att om man faktiskt dricker detta dagligen kan man skippa kaffet tillslut. Citron och vatten tillsammans återfuktar kroppen inifrån och det syresätte blodet vilket blir en energi kick för kroppen. Rekommenderas starkt på morgonen!

4. Ökar ämnesomstättningen
Citronsaft rensar kroppen på alla dess slaggämnen som samlats i tarmarna. Man kan säga att det påminner om saltsyran och saliv av magsafterna. De triggar igång levern till att producera galla och galla är det som behövs för att ha en bra matsmältning. Citrusfrukter innehåller högt pektinnehåll (fiber) vilket dämpar sötsug. Håller du en regelbunden kost med massvis av vitaminer kommer du gå ner lättare, jämnare och utan jojo-effekt.


5. Rengör kroppen
Citronsyran hjälper även kroppen att stimulera magtarmkanalen, citroner är ju vätskedrivande så alla toxiner som sitter i tarmarna följer med samt de toxiner som sitter i blodet och kan bilda dålig och oren hy. Folk med acne som mig märker skillnad på huden, den blir mer återfuktad och len. Min acne har minskat rejält. Rynkor kan också minskas då huden får mer spänst samt belmmor, pigmentfläckar osv.

6. Friskare andedräkt
Förutom att citroner ger dig en friskare och freshare andedräkt så är de även läkande och kan lindra tandköttsproblem som infektioner eller liknande. Irriterat tandkött skapar ofta dålig andedräkt. Ett annat tips som har med tänder och citron att göra, dricker du citronvatten bör du inte borta tänder på ca 30 min annars kan du kada emaljen så ett tips borsta tänderna och drick vattnet med citronen där efter.


Inlägget tillhör mig och får ej kopieras/lånas utan min tillåtelse. Bild: google.
 
/Anja Dymkowska
 


Kommentarer

Designen är gjord gratis av: Jimmie Björkman

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback