NYCKELN TILL VIKTNEDGÅNG


Många av mina vänner/ bekanta är nyförlösta mammor som vill akut bli av med sina gravidkilon utan att hetsträna eller "svälta" då de ammar. Men oavsett amning eller ej så är det aldrig rätt att svälta sig! Min mamma har alltid sagt till mig att man ska äta som en kung till frukost, som en adel till lunch och bonde till middag. Med detta syftar man på mängden mat men man kan även tänka kolhydratsmässigt. Äter du kolhydrater på morgonen så har du ju faktiskt hela dagen på dig att förbränna de så egentligen är det inte fredagsmys med en chipspåse eller tacos dom gäller utan en fet dunderbrunch på lördag morgon. 
 
 
Det viktigaste i en viktnedgång är att starkt fokusera på kosten och det kan man göra utan att svälta sig och även förändra den trots att man ammar. Man brukar ju säga 70% köket 30% gym. Att klippa alla snabba kolhydrater är mitt tips. Du och ditt barn behöver energi, helt förstårligt men man får i sig kolhydrater genom massa andra saker, yoghurt, kvarg, äggula, råris, havregryn, potatis. Ni fattar vad jag menar, men skippa sockret och allt som innehåller mättade fetter. Mättade fetter är fett som sätter sig direkt på kroppen då det redan är ned brutet, inte av vår kropp utan på ett konstgjort sätt. Skippar ni det så börjar även vätskan släppa i kroppen för alla snabba kolhydrater (mjöl,bröd,pasta,vittris) binder vätska och även salt, så minka det med.
 
 
Nyckeln till viktnedgången är alltså att hamna på underskott i kalorier per dag. Man bränner en viss mängd kalorier utan att röra på sig alls utan genom att sova. Lägger man till lite vardagsmotion så rekommenderar jag att ligga på ca 1300kcal om dagen då ser man tydliga resultat och som ammande mamma 1800kcal. Detta betyder minska dina portioner ät frukost, mellis, lunch, mellis och middag, få i dig 2 liter vatten om dagen så kan jag lova att både du och bebis är nöjda. Du behåller matsmältningen igång och även blodsockernivån vilket gör det lättare för dig att motstå sötsaker och bebis får i sig massa vitaminer tack vare dig. Du håller en kost med massa bra näringsvärden för din och dennes skull. 
 
 
 
 
 
Detta inlägg är inte tillåtet att använda utan min tillåtelse. Bilderna tagna från weheartit. 
 
 


Kommentarer
emelie ✞ ӎіѕѕ Ⓝ і G H T F U Я Y.se

jag vet inte riktigt om jag kan hålla med dig om att man måste fokusera så mycket på kosten, jag började gå ner i vikt för ca 2år sen & det enda jag ändrade var att börja powerwalka minst 1 gång om dagen. jag har idag gått ner 35kg av att endast vara ute & gå. jag äter endast godis & sånt onyttigt när jag verkligen känner för det.

så man behöver faktiskt inte lägga all energi på kost & gym. det räcker med att äta normalt & vara ute & powerwalka. :)

Svar: Alla är vi olika men trycker du i dig onyttigheter hela dagen så blir det svårt att förbränna allt för att hamna på minus i kalori intag på en/två powerwalks. Är du upptagen med din nyfödda bebis eller heltidsjobb är kosten prio ett att fokusera på enligt mig.
Anja Dymkowska

2015-05-16 17:01:24
URL: http://missnightfury.se

Designen är gjord gratis av: Jimmie Björkman

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback